Świebodzice : niem. Freiburg
gmina : Świebodzice
powiat : świdnicki
województwo : dolnośląskie
(50.863682, 16.330655)
W Świebodzicach, znajduje się bardzo ciekawy i wyjątkowy, nawet w skali kraju obiekt - betonowa zapora (niem. fallkorper). O ile, na drogach można podobnych zapór spotkać wiele, nawet na Dolnym Śląsku, to podobne obiekty usytuowane do blokad linii kolejowych wydają się być rzadkością. Obiekt tego typu miały za zadanie blokadę drogi (lub jak w tym przypadku torowiska) przed wszelkimi niepożądanymi pojazdami, głównie czołgami. Potężny betonowy słup przewracany był za pomocą niewielkiego ładunku wybuchowego, umieszczonego w specjalnej komorze. Po wysadzeniu ścianki podtrzymującej cały blok, przewracał się on blokując drogę...
Betonowy blok w Świebodzicach, to kolos, jego wymiary w podstawie to 2,3 m x 2,3 m, natomiast wysokość ok. 5,5 m! Zakładając, że beton użyty do jego budowy był wysokiej jakości (bardzo twardy) to waga jego może przekroczyć 70 TON !
Porównanie wielkości : betonowa zapora z lewej, lokomotywa elektryczna i wieża wodna, po prawej słabo widoczna na tym zdjęciu podstawa drugiej, nieistniejącej już zapory. Zastanawiające jest przeznaczenie mniejszego bloku betonowego, widocznego na zdjęciu poniżej przed zaporą, ma on identyczne wymiary podstawy 2,3 m x 2,3 m, ale wysokość jedyne 1,7 m. Nie mamy wątpliwości, że nie jest to pozostałość nieistniejącej już zapory, ale zatem co? Rodzaj schronu?
Jedyna znaleziona via Internet zapora przy torach stoi w Krakowie w pobliżu stacji Kraków - Płaszów (foto : fotopolska.pl)
Dojście do zapory w Świebodzicach nie jest specjalnie trudne, ale nie prowadzi tam wybrukowana droga
Zdjęcie GoogleMap - lokalizacja betonowej kompletnej zapory i podstawy drugiej, nieistniejącej już (w dużym kole), małym kołem oznaczyliśmy wieżę wodną
Na zbliżeniu szczegóły : A - betonowa zapora, B - blok dodatkowy mały, C - podstawa drugiej, nieistniejącej zapory, X - oś wskazująca jak miały położyć się zapory
Widok na zaporę z prowadzącej do niej ścieżki
Widok na zaporę i jej otoczenie z nasypu kolejowego. Za łukiem jest stacja Świebodzice
Duży i mały blok
Tutaj rozróżnić można specjalnej konstrukcji podstawę, blok położony jest na niej, wszystkie miejsca styku przeołżone są izolacją
Wystarczyło założyć ładunki do otworów w ściance podpierającej blok z przodu, odpalić je i całość posłusznie położyła by się na torach. Pusta przestrzeń pozwala na swobodną detonację, a zarazem jej skośny kształt wymusza kierunek upadku ogromnego bloku betonowego
Zbliżenie na konstrukcję podstawy, widoczna ścianka przednia z otworem na ładunek wybuchowy
Konstrukcja bloku i podstawy wykonana jest precyzyjnie, duży blok tylko leży na podstawie
Widoczny jest rodzaj izolacji pomiędzy betonami (papa?)
Wnętrze komory
Wnętrze komory
Z bliska wielkość zapory robi wrażenie. Mimo, że sięga ona wysokości trakcji, podczas upadku nie zniszczyła by jej
Betonowa zapora i mniejszy blok przy niej - czy jest to rodzaj schronu tzn., czy po założeniu ładunków odpalane one były zza małego bloku?
Widok na drugą stronę torów, w stronę wieży wodnej, widać podstawę drugiej, nieistniejącej zapory. Na pewno nie była ona użyta, bo podstawa jest nienaruszona.
Podstawa drugiej, nieistniejącej zapory w całej okazałości. Kto i kiedy zdemontował zaporę, oraz dodatkowy mniejszy blok? Nie wiemy.
Podstawa drugiej zapory
Zapora w całej okazałości
Zapora w całej okazałości
Nasz kolega ma ponad 190 cm wzrostu, w porównaniu widać jak dużych rozmiarów jest sama podstawa. Wokół nie ma widocznych śladów po drugiej zaporze i bloku dodatkowym. A może nigdy ich tam nie było, może Niemcy nie zdążyli zbudować drugiej zapory?
Otwór w ściance podtrzymującej blok przeznaczony do założenia ładunku wybuchowego
Jeśli ktokolwiek jest w posiadaniu informacji lub zdjęć mogących uzupełnić powyższe wiadomości, odpowiedzieć na zadane pytania, lub zna podobne zapory przy torach na Dolnym Ślasku i w całej Polsce, prosimy uprzejmie o kontakt z nami za pośrednictwem formularza kontaktowego
Aktualizacja z dnia 04 lutego 2018 roku. W artykule Agnieszki Dobkiewicz, w numerze 67 Gazety Świebodzickiej przeczytać możemy, że PKP PLK podczas prac przy linii kolejowej w pobliżu stacji Świebodzice zlikwidowały wyżej opisany obiekt. Dlaczego? Nikt na dzień dzisiejszy tego nie wie. Sprawa w toku.
Fotografował i przygotował : Matthias