Wyszukaj na stronie

Nasz kanał Youtube

Piszą o NAS...

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Na początku XX wieku powstał śmiały projekt, który przewidywał połączenie Świebodzic (Freiburg) z Sędzisławem (Ruhbank) z przebiegiem linii w okolicach Pietrzykowa (Hohenpetersdorf), Szymanowa (Schollwitz), Jaskulina (Möhnersdorf), Wron (Neudörfel am Krähenbusch), Starych i Nowych Bogaczowic (Alt, Neu Reichenau), oraz Jaczkowa (Hartmannsdorf). W dalszej kolejności linia miała połączyć się z Czechami przez Kamienną górę i Lubawkę. Gdyby projekt zrealizowano, odległość ze Świebodzic do Sędzisława, skróciłaby się niemal o połowę z obecnych 41 km przez Wałbrzych, do ok. 22 km! W efekcie znacząco zmniejszył by się także czas podróży z Jeleniej Góry do Świebodzic, Świdnicy czy Wrocławia.

Autorem projektu był Paul Schnell, który przygotował go w ramach prestiżowego konkursu architektonicznego im. Karla Friedricha Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb) w 1911 roku. Wtedy już, sieć kolejowa była dość mocno rozbudowana i cieszyła się ogromną popularnością, dlatego szukano sposobów na poprawę konfortu jazdy i skrócenia czasu podróży.

W trakcie budowy linii miały powstać dwie poważne budowle inżynieryjne : tunel pod Trójgarbem o długości 700 m (pomiędzy Nowymi Bogaczowicami a Jaczkowem), oraz most w pobliżu Starych Bogaczowic o długości 520 metrów. Projekt przewidywał również budowę nowego dworca w Świebodzicach (przed dawną parowozownią od strony Jaworzyny), a także wielką rozbudowę stacji Sędzisław na rozrządową. Niestety w związku z tym, że projekt zakładał ominięcie Wałbrzycha z jego węglem, gospodarczo podważało sens budowy linii mimo wspomnianych wcześniej atutów.

Poniżej, dzięki zasobom Architekturmuseum der Technischen Universität Berlin, możemy zobaczyć nie tylko główny plan całego przebiegu linii Świebodzice - Sędzisław, ale także przekroje przebiegu trasy, szkice budowli inżynieryjnych i projekt dworca w Świebodzicach.


Plan nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, oznaczona kolorem czerwonym, z 1911 roku. Kolorem granatowym oznaczono istniejącą do dziś linię kolejową nr 274 (kliknij obraz aby powiększyć)


Oznaczenie przebiegu linii Świebodzice - Sędzisław na współczesnym zdjęciu satelitarnym Google. Linia miała biec od Świebodzic w pobliżu Jaskulina, Pietrzykowa, Starych i Nowych Bogaczowic, Jaczkowa do Sędzisława.


Plan wysokościowy linii Świebodzice - Sędzisław (kliknij obraz aby powiększyć)


Plan wysokościowy, fragment z planowanym mostem w okolicy Pietrzykowa


Plan konstrukcji mostu w pobliżu Pietrzykowic (kliknij obraz aby powiększyć)


Plan konstrukcji mostu w pobliżu Pietrzykowic (kliknij obraz aby powiększyć)


Plan budowy pylonów mostu w pobliżu Pietrzykowic (kliknij obraz aby powiększyć)


Plan budowy mostu w pobliżu Pietrzykowic (kliknij obraz aby powiększyć)


Plan przebudowy stacji kolejowej Świebodzice (kliknij obraz aby powiększyć)


Plan rozbudowy stacji Sędzisław na rozrządową (kliknij obraz aby powiększyć)

 

Schemat stacji Sędzisław (Ruhbank), (kliknij obraz aby powiększyć)


Plany budowy nowej stacji w Świebodzicach (kliknij obraz aby powiększyć)


Wygląd planowanego na nowej linii Świebodzice - Sędzisław dworca w Świebodzicach





Przygotował : Matthias

źródło obrazów : Architekturmuseum der Technischen Universität Berlin, Google Map,