Wąsosz : niem. Herrnstadt
gmina : Wąsosz
powiat : górowski
województwo : dolnośląskie
współrzędne geograficzne : 51.547829, 16.677920
O betonowych zaporach (z niemieckiego fallkorper) pisaliśmy już w 2015 roku w kontekście jedynego zachowanego na Dolnym Śląsku obiektu tego typu na torach w pobliżu stacji Świebodzice (materiał TUTAJ). Dziś pokażemy kompletny obiekt składający się z dwóch zapór po obu stronach drogi krajowej nr 36 (Lubin - Rawicz) przy wjeździe od południa do miasta Wąsosz.
Tablica Wąsosz, witacz miasta Wąsosz i dwie potężne, betonowe zapory
Obiekty tego typu miały za zadanie blokadę drogi przed wszelkimi niepożądanymi pojazdami, głównie czołgami. Potężny betonowy słup przewracany był za pomocą niewielkiego ładunku wybuchowego, umieszczonego w specjalnej komorze. Po wysadzeniu ścianki podtrzymującej cały blok, przewracał się on na drogę blokując ją...
Betonowe bloki to kolosy, ich wymiary w podstawie to 2,3 m x 2,3 m, natomiast wysokość ok. 5,5 m! Zakładając, że beton użyty do jego budowy był wysokiej jakości (bardzo twardy) to waga jednego bliku może przekroczyć 70 TON ! Mniejsze betonowe obiekty przy zaporach to najprawdopodobniej schrony dla wartowników pilnujących wjazdu do miasta.
Wąsosz leży w dorzeczu dwóch rzek Orly i Baryczy, aby dostać się zatem do miasta od południa trzeba przekroczyć most na Baryczy, od północy most na Orly. Obalenie zapór na drodze dojazdowej do miasta poważnie utrudniłoby nacierającym od południa wojskom parcie na północ.
Betonowe zapory przed Wąsoszem widok od południa
Betonowe zapory przed Wąsoszem widok od południa
Osie betonowych zapór były przesunięte względem siebie, by upadając jedna leżała obok drugiej
Betonowe zapory przed Wąsoszem widok od północy
Betonowe zapory przed Wąsoszem widok od północy
Mniejszy obiekt to prawdopodobnie schron dla obsługi zapór
Potężny betonowy blok podparty jest od strony drogi wąską ścianką, którą w razie potrzeby można było odstrzelić powodując obalenie bloku na jezdnię
Wąsosz wita... O mieście i jego zabytkach możesz przeczytać TUTAJ
Podróżował, fotografował i przygotował : Matthias