Bolesławiec : niem. Bunzlau, Buntzlau
gmina : Bolesławiec
powiat : bolesławiecki
województwo : dolnośląskie
współrzędne geo. : 51°16'07.3"N 15°33'04.9"E
W Bolesławcu znajduje się wyjątkowy obiekt inżynierii kolejowej w skali Polski i całej Europy - wiadukt kolejowy nad rzeką Bóbr i drogą krajową nr 94. Jest jednym z najdłuższych tego typu wiaduktów i w całości wykonany jest z kamienia. A po zakończonym w październiku 2009 roku generalnym remoncie, dzięki któremu został wypiaskowany, jego konstrukcja została gruntownie odnowiona i poddana konserwacji prezentuje się fantastycznie. W trakcie wspomnianego remontu wiadukt zyskał nową sieć trakcyjną, układ torowy i poszerzono pas kolejowy z obu stron, dzięki czemu obecnie umożliwe jest kursowanie pociągów z prędkością 160 km/h.
Wschodnia część wiaduktu nad ulicą Dolne Młyny (pierwszy plan) i drogą krajową nr 94
W roku 1845 doprowadzono do Bolesławca kolej. W owym czasie prowadzone były już prace na przedłużeniem linii w stronę Węglińca. Jedną z podstawowych prac jaką należało wykonać była przeprawa przez rzekę Bóbr. Do realizacji wybrano projekt pruskiego architekta Fryderyka Engelhardta Gansela. Pracę nad przeprawą rozpoczęto 18 czerwca 1844 roku. Przy budowie bezpośrednio prace wykonywało ponad 600 osób, a kolejnych 3200 było z budową związanych pośrednio. Budowa trwała dwa lata (ukończono ją w lipcu 1846). Wśród ważnych dat w historii wiaduktu należy wymienić również rok 1945, kiedy to Niemcy wycofujący się z miasta wysadzili centralne przęsło przeprawy. W szybkim tempie, bo już w 1947 roku ukończono odbudowę i przywrócono pełną przejezdność linii.
W roku 2006 w sierpniu wiadukt został oświetlony. Koszt inwestycji to prawie 180 tys. zł. Oświetla go 58 projektorów kompaktowych, które zamontowane są na wewnętrznych stronach filarów mostu.
Wiaukt kolejowy w Bolesławcu z lotu ptaka, widok od strony zachodniej. Na pierwszym planie rzeka Bóbr
źródło : www.commondatastorage.googleapis.com
Podstawowe dane techniczne :
- Długość: 490 m
- Wysokość: 26 m
- Szerokość: 8 m
- Ilość przęseł: 35
- Oddalenie przęseł: 15 m, 11,5 m lub 5,65 m
- Materiał: piaskowiec
- Czas trwania budowy: 2 lata
- Ukończenie budowy: 1846 r.
Wschodnia część wiaduktu nad ulicą Dolne Młyny (pierwszy plan) i drogą krajową nr 94
Najważniejsze daty :
- 17.05.1844 - położenie kamienia węgielnego pod budowę wiaduktu
- 18.06.1844 - rozpoczęcie budowy wiaduktu
- 05.07.1846 - zakończenie budowy wiaduktu
- 01.09.1846 - rozpoczęcie rozkładowego ruchu pociągów
- 17.09.1846 - oficjalne uroczyste otwarcie wiaduktu dokonane przez króla Fryderyka Wilhelma IV
- 10.02.1945 - wysadzenie w powietrze jednego z przęseł wiaduktu oraz trzech sklepień przez wycofujące się wojska niemieckie
- 1947 - ponowne uruchomienie
- 10.10.2009 - oficjalne oddanie wiaduktu po generalnym remoncie, Show "Światło-Para-Dźwięk"
Wschodnia część wiaduktu nad ulicą Dolne Młyny
Wschodnia część wiaduktu, pierwsze cztery przęsła o szerokości 5,65 m. nad ulicą Dolne Młyny
Wschodnia część wiaduktu nad ulicą Dolne Młyny, na filarze środkowym widoczna tablica pamiątkowa
Tablica ta umieszczona została tutaj w celu upamiętnia uroczystego otwarcia mostu, którego dokonał osobiście król pruski Fryderyk Wilhelm IV
Kolejne dwa przęsła, tym razem o szerokości 15 m. ponad drogą krajową nr 94
Na szerokim filarze pomiędzy DK94 a ulicą Dolne Młyny, umieszczono współcześnie kolejną tablicę pamiątkową informującą o ostatniej renowacji w latach 2008-2009
Początek wiaduktu, część wschodnia, w tle widoczny wysoki nasyp kolejowy, niespełna kilometr dalej znajduje sie stacja Bolesławiec
Widok w kierunku zachodnim
Jeden z trzech filarów do których możliwye jest wejście
Dziewięć przęseł o szerokości 11,5 m
Przęsło o szerokości 11,5 m, wysokość 26 m
Filary do których możliwy jest dostęp, wyraźnie odstają od linii budowy wiaduktu
W jednej chwili wiadukt odwiedzają trzy grupy, jedna na zdjęciu powyżej inna tutaj za nami i my. Oznacza to, że popularność tej budowli jest naprawdę duża
Idziemy w stronę rzeki Bóbr
Kolejny filar z możliwością wejścia, widoczny jeden z reflektorów do nocnej iluminacji wiaduktu
Niemal pół kilometrowa budowla, trudno stąd sfotografować całość
Cztery przęsła o szerokości 15 m ponad rzeką Bóbr
Tuż za rzeką wiadukt łączy się z zachodnim nasypem kolejowym
W 1945 r. wycofujący się Niemcy wysadzili, znajdujący się bezpośrednio nad rzeką główny filar i dwa przęsła. Jednak już w 1947 r. wysiłkiem nowo przybyłych do Bolesławca osadników wiadukt został odbudowany i przywrócono pełną przejezdność linii, a na odbudowanym przęśle wmurowano pamiątkową tablicę odnoszącą się do tego wydarzenia. Remont wykonano na podstawie dokumentacji sporządzonej w Zarządzie Odbudowy Kolei Państwowych w Katowicach. Roboty prowadził Oddział Wrocławski Państwowego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych, o czym informuje pamiątkowa tablica. Przy okazji prac remontowych wzmocniono betonowymi opaskami podmyte filary nurtowe oraz zlikwidowano kładkę dla pieszych.
Kolejne prace na wiadukcie wykonano w latach 1984-85 w związku z elektryfikacją linii kolejowej. Dokumentację przygotowało Biuro Projektów Kolejowych we Wrocławiu. Zakres prac obejmował m.in. poszerzenie międzytorza, wymianę nadsypki, remont odwodnienia. Zamontowano stalową barierkę i słupy trakcji elektrycznej. Likwidacja kamiennej balustrady przydała budowli lekkości, z oddali prezentuje się ona w dalszym ciągu okazale.
Tablica pamiątkowa
Kładka dla pieszych, oraz kamienne balustrady na dawnej pocztówce
źródło : www.pkp.boleslawiec.pl
Drzwi pozwalające na wejście do jednego z filarów mostu - niestety zamknięte
Nad Bobrem
Niski stan wody pozwala na chodzenie pod przęsłami, gdzie płynie rzeka
Okienka filaru, do których możliwy jest dostęp
Poniżej widzimy filar z okienkami i drzwi wejściowe
Pod przęsłem - widoczny otwór odwadniający
Widok w kierunku południowym, cztery przęśła o szerokości 5,65 m ponad ulicą Dolne Młyny i przęśło o szerokości 15 m na DK94
Warto poświęcić kwadrans podróżując drogą krajową nr 94, na krótki spacer pomiędzy przęsłami tego wspaniałego wiaduktu
Podróżował, fotografował i przygotował : Matthias