Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

W jednej z podżarowskich miejscowości, ujawniła się w związku z remontem starej szopy jej zawartość - stary, zardzewiały samochód osobowy. Z pewnością podobnych starych pojazdów jest na wsiach sporo i nikogo to dziwi, gdyby ne fakt, że to auto zabytkowe, pochodzące z roku ok. 1934 - 1939. Można więc z całą pewnością powiedzieć, że jest to najstarsze auto w gminie Żarów (jeśli ma ktoś starsze, proszę zabrać głos). Właściciel zapytany o szczegóły, odparł zdawkowo, że to Opel. Nie pozwolił wejść na posesję aby przyjrzeć się pojazdowi bliżej z powodu biegającego psa i pracy, którą akurat wykonywał, ale zezwolił na zrobienie kilku fotografii. Pomyślałem, że jestem entym osobnikiem wypytującym o auto, dlatego nie dziwi niechęć do rozmowy. Przyglądaliśmy się sylwetce auta i nie mogliśmy znaleźć Opla który odpowiadałby mimo licznych podobieństw w 100 % temu modelowi. Z pomocą przyszedł Pan Aleksander z Żarowa (serdecznie dziękujemy za cynk), który wraz z kolegą rozszyfrowali, że jest to Hanomag Kurier! Na stronie www.autogallery.org.ru wśród wielu danych technicznych wyłowiliśmy następujące :

 

 

 

...::: Hanomag Kurier :::...

 

Lata produkcji: 1934 - 1939, silnik: Hanomag 1,1 L. (1097 cm3 ) o mocy 23 KM, 3500 obr/min, gaźnik Solex BFVL 35 prosty 4-cylindrowy. 4-suwowy SV. Zbudowany na ramie, typ
nadwozia: 2-drzwiowa limuzyna, wymiary : długość: 4150 mm , szerokość: 1520 mm, wysokość
: 1600 mm Rozstaw osi: 2725 mm, prześwit: 200 mm Rozstaw kół przednich: 1250 mm; rozstaw kół: 1250 mm, promień skrętu: 5,0 m, opony: 4,50-17 cali . Zawieszenie przednie: niezależne, zawieszenie tylne: sztywne, hydrauliczne hamulce nożne ATE Lockheed (Alfred Teves Lockheed) na wszystkie koła, hamulce ręczne: mechaniczne, na 2 koła. Waga: 1000 kg. Maksymalna prędkość: 82 km / h (autostrada). Zużycie benzyny: 9 L / 100 km (autostrada), 10 L / 100 km (normalny rytm). Pojemność układu chłodzenia: 11 L wody...

 

 

 

Jeśli ktoś chciałby uzupełnić dane, poprawić je, lub zakwestionować naszą identyfikację pojazdu, prosimy o kontak z redakcją...

 

 

 

Nie przestanie mnie zadziwiać fakt, że u ludzi znaleźć można dosłownie wszystko. Marzę o tym, żeby zobaczyć kryształową wannę z pałacu w Łażanach, albo obrazy z nieistniejącego dziś kościoła w Mrowinach... Czy ktoś z Was ma coś ciekawego na swojej posesji? Na razie nic tego auta nie przebije...

 

 

 

Taki okaz w podżarowskiej wsi - HANOMAG Kurier

auto zabytkowe (1)

 

 

 

Za pl.wikipedia.org :

"Hannoversche Maschinenbau AG (Hanomag) – przedsiębiorstwo przemysłu maszynowego założone w roku 1835 w Linden, obecnie dzielnicy Hanoweru. Produkowało swego czasu maszyny parowe, parowozy, samochody ciężarowe i osobowe, oraz ciągniki rolnicze i maszyny budowlane.
Firma Eisen-Giesserey und Maschinenfabrik Georg Egestorff, następnie przekształcona 1871 w spółkę akcyjną Hannoversche Maschinenbau-Actien-Gesellschaft vormals Georg Egestorff, przyjęła jako adres telegraficzny skrót Hanomag. W 1934 większość akcji została przejęta przez Bochumer Verein für Gußstahlfabrikation und Bergbau AG.

W 1958 Hanomag został przejęty przez Rheinstahl. W 1969 połączono działy pojazdów użytkowych Hanomaga i zakładów Henschel tworząc spółkę Hanomag-Henschel Fahrzeugwerke GmbH (HHF). W latach siedemdziesiątych XX wieku wówczas powszechnie znany niemiecki przedsiębiorca Horst-Dieter Esch przejął zakłady Hanomaga i wcielił je obok wielu innych zakładów budowy maszyn budowlanych do swego międzynarodowego holdingu IBH, który wkrótce zbankrutował, a prezes Esch w roku 1984 został skazany na 6 lat i sześć miesięcy więzienia i grzywnę 90 000 DM za oszustwo związane z upadłością firmy.

Od 1989 drugi co do wielkości na świecie producent maszyn budowlanych Komatsu przejmował udziały w spółce Hanomag AG, która od 2002 jako spółka Komatsu Hanomag GmbH wchodzi w skład tego międzynarodowego przedsiębiorstwa."

 

 

 

Gdyby nie remonty, może nigdy nie zobaczylibysmy tego cuda

auto zabytkowe (2)

 

 

 

Nie można oprzeć się wrażeniu, że są ingerencje w wygląd nadwozia, jednak większość cech przemawia za Hanomagiem

auto zabytkowe (3)

 

 

 

auto zabytkowe (4)

 

 

 

Również kufer wydaje się powiększony w stosunku do "Kuriera"

auto zabytkowe (5)

 

 

 

auto zabytkowe (6)

 

 

 


Przygotował : Matthias