Wyszukaj na stronie

Nasz kanał Youtube

Piszą o NAS...

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Pyszczyn : niem Pitschen

gmina : Żarów

powiat : świdnicki

województwo : dolnośląskie

(50.988985, 16.535863)


Pyszczyn to niewielka wieś leżąca zupełnie na uboczu. Nie przebiega tędy żadna ważna droga krajowa czy powiatowa, ani tym bardziej linia kolejowa. Najbliższa linia kolejowa i jedyna przebiegająca przez gminę Żarów, to jedna z najstarszych i najważniejszych w kraju - Wrocław - Jelenia Góra, która oddalona jest od Pyszczyna ok. 3,5 km. Brak tradycji kolejarskich nie stanęło jednak na przeszkodzie, aby ściągnąć do wsi i zainstalować w ogrodzie prywatnej posesji lokomotywę parową (parowóz) Ty2-1176 (numer fabryczny 858) z roku 1944 wraz z tendrem (wagon na węgiel i wodę), wyprodukowane przez Deutsche Waffen und Munitionsfabriken (DWM) Posen, czyli Zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu.


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego


Wśród interesów Pana Podczaszego jest także miejsce na handel złomem. Fakt ten przyczynił się do powstania wielu kontrowersji w tej sprawie... Zainteresowanych możemy odesłać jedynie do artykułów na ten temat z lat 2014/2015, nie zajmując stanowiska. Na dzień dzisiejszy, w rozmowie z właścicielem zapewnieni zostaliśmy, że lokomotywa stopniowo jest remontowana, w tempie w jakim pozwalają na to środki własne. Celem jest doprowadzenie jej do stanu wizualnego kompletnego, bowiem lokomotywa ta oczywiście nigdy nie pojedzie.  Trzeba nadmienić, że podczas przetargu firma Pana Podczaszego kupiła dwie lokomotywy : Ty2-1176 i Ty2-140. Ta druga została odkupiona przez władze Nysy, która chciała ją wyremontować i wystawić  w centrum miasta. Po rozpisaniu przetargu na remont parowozu, okazało się, że miasta jednak nie stać na taki wydatek (ok. 200 tys. zł.), w związku z czym parowóz miało przejąć Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej. Do tego jednak nie doszło, bo po ponownym namyśle i kolejnych szacunkach okazało się, że Nysa spróbuje wyremontować lokomotywę i wyeksponować ją na powiatowym Centrum Przesiadkowym. Sprawa w toku...


Wymiary parowozu wraz z tendrem, długość zestawu wynosi niemal 23,5 m !

lokomotywa

źródło : www.kolej.krb.com.pl


Stan lokomotyw w 2015 roku gdy sprzedawano lokomotywy był tragiczny, mimo, że oba parowozy wpisano do rejestru zabytków w 2009 roku. Stojące na odludziu sukcesywnie okradane były z coraz większych elementów. Dziś daleko im wprawdzie do ideału. ale widać postępy w pracach nad przywróceniem ich oryginalnego wyglądu. Z relacji Pana Podczaszego wynika, że w Pyszczynie może powstać mały skansen kolejowy, bowiem w najbliższym czasie ma pojawić się tam jeszcze osiem zabytkowych wagonów. Pożyjemy, zobaczymy...


Lokomotywy Ty2-140 i Ty2-1176 stojące na bocznicy w Nysie do 2015 roku


Lokomotywy Ty2-140 i Ty2-1176 stojące na bocznicy w Nysie do 2015 roku


Lokomotywy Ty2-140 i Ty2-1176 stojące na bocznicy w Nysie do 2015 roku


Lokomotywy Ty2-140 i Ty2-1176 stojące na bocznicy w Nysie do 2015 roku


Dokument o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania parowozu Ty2-140 do rejestru zabytków


Dokument o wszczęciu postępowania w sprawie wpisania parowozu Ty2-1176 do rejestru zabytków


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego i lokomotywa parowa Ty2-1176


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego


Pyszczyn, ogród na prywatnej posesji obecnego właściciela Andrzeja Podczaszego

 

Jeśli chcesz skomentować powyższy temat, wnieść do niego coś nowego, prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza kontaktowego na naszej stronie

 

Dzięki dla Pana Rafała Osiewicza za wskazanie błędów w opisie...

 


Przygotował : Matthias