Drukuj
Nadrzędna kategoria: Regiony
Kategoria: Miasto Żarów (niem.Saarau)
Odsłony: 982

Ocena użytkowników: 3 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Żarów, jako mocno uprzemysłowiona miejscowość, już od drugiej połowy XIX wieku dostosowywana była do potrzeb tutejszych fabryk. Efektem takiej działalności były m.in. miejscowe bocznice kolejowe, które aż do 2004 roku służyły dwóm największym zakładom: fabryce chemicznej DZCh Organika (wcześniej Silesia), oraz fabryce Szamotowej ŻZMO (wcześniej Vereinigte Chamottefabriken GmbH vorm.C. Kulmiz czy Didier). Główna bocznica przecinała miasto od stacji Żarów, przez główne skrzyżowanie miasta, dalej wzdłuż ul. Krasińskiego do Armii Krajowej, gdzie tuż poniżej Urzędu Miasta znów przecinała główną drogę w kierunku Łażan i ciągnęła się niemal do krawędzi ul. Zamkowej. Następnie kolejny tor wprowadzał skład już na teren zakładu chemicznego i dalej szamotownia. Wewnątrz zakładów znajdowały się rozbudowane sieci kolejowe wewnętrzne...

Oczywiście utrudnienia rekompensowane były np. budowanymi kładkami pieszymi i tak w czasach przed wybuchem II wojny światowej Niemcy wybudowali dla ludności dwie takie kładki przy dzisiejszej ul. Krasińskiego. Jedną (drewnianą) niemal jako przedłużenie ul. Kopernika do połączenia z ul. Ogrodową, oraz drugą (stalową) jako przedłużenie ul. Hutniczej do połączenia z ul. Ogrodową. Obie wpomniane kładki nie istnieją. Drewniana przestała istnieć już w latach 60-tych XX wieku, stalowa zaś stosunkowo niedawno, bo w 2015 roku (zobacz TUTAJ)

W Żarowie powstała jeszcze jedna kładka dla pieszych ponad torami, przy ul. Kwiatowej w Żarowie. Tam właśnie fragment zakładowej bocznicy "wystawał" poza obręb szamotowni dzieląc budynki nr 8 i 9. Ze względów bezpieczeństwa torowisko ogrodzono betonowym ogrodzeniem zmuszając mieszkańców budynku nr. 9 do długiego marszu wokół torowiska. Nie znamy sprawy, kto spowodował, jak to się udało, ale według relacji w latach 60-tych wybudowano dość sporą stalową konstrukcję, która pozwalała skrócić drogę do domu mieszkańcom tego ostatniego na ul. Kwiatowej budynku.

 

 

 

Ostatnia kładka piesza w Żarowie, ta na ul. Kwiatowej będąca skrótem prowadzącym ponad dawną bocznicą kolejową ŻZMO -  przestała istnieć...

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

Mapka Google - ul. Kwiatowa z oznaczonym schematycznie kolorem czerwonym - torowiskiem, zaznaczonym na czarno usytuowaniem wspominanej kładki... 

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

Mapka z lat 60-tych XX wieku, z zaznaczonym głównym torem Wrocław-Wałbrzych, oraz szeregiem bocznic, w tym odcinkiem na ul. Kwiatowej. (źródło : https://www.labiryntarium.pl/gmina-zarow/zarowsaarau/830-kladka03.html)

 

 

 

Widok kładki od strony budynku nr 8. Jak widać do pokonania było całkiem sporo stopni w trzech biegach.

kladka kwiatowa (3)

 

 

 

Platforma ponad torami i widoczny fragment budynku nr 9 przy ul. Kwiatowej

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

Widok na zejście w stronę budynku nr 8. Naprawdę stromo

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

 Zejście od strony budynku nr 9.

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

  Zejście od strony budynku nr 9.

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

Widok na kładkę z podwórka przy budynku nr 9

kladka kwiatowa (8)

 

 

 

Zabezpieczona przed wyskokami platforma ponad dawnymi torami.

kladka kwiatowa (1)

 

 

 

 

W związku z tym, że tory nie istnieją tu już od dawna, przestał mieć sens utrzymywania pieszej kładki ponad niczym, tym bardziej, że jej kondycja z każdym rokiem pogarszała się. Zdecydowano zatem usunąć kładkę, wykonać szutrową drogę prowadzącą do samego budynku i parking dla aut mieszkańców. Teraz nie trzeba jeździć dookoła autami i pokonywać wielu schodów.

 

 

  

Pierwszy z fundamentów podtrzymujący solidną konstrukcję kładki 

kladka kwiatowa (11)

 

 

 

 Drugi fundament, który wraz pierwszym dźwigał konstrukcję potrójnego biegu od strony budynku nr 8 i jednocześnie poziomą część kładki

kladka kwiatowa (1)

 

 

Pierwszy z trzech fundamentów od strony podwórka przy budynku nr 8. W tle widzimy drogę prowadzącą do budynku w miejscu kładki

 kladka kwiatowa (1)

 

 

Drugi fundament od strony podwórka przy budynku nr 8 

 kladka kwiatowa (16)

Trzeci fundament od strony podwórka przy budynku nr 8, który podpierał konstrukcję ze stopniami i jednocześnie poziomą część kładki

kladka kwiatowa (1)

Wkrótce zapewne znikną także fundamenty, co z pewnością zwiększy funkcjonalność całego otoczenia...

Jeśli chcesz coś dodać do wpisu w sprawie budowy kładki, genezy jej powstania, jeśli posiadasz archiwalne zdjęcia z okresu jej budowy lub już w czasie eksploatacji, albo zdjęcia z torowiskami i jadącymi po nich wagonami - napisz do nas...

 

 

 

 


 Przygotował : Matthias