Drukuj

Ołobok : niem. Mühlbock

gmina : Skąpe

powiat : świebodziński

województwo : lubuskie

współrzędne geo. : 52°12'35.5"N 15°25'34.4"E (K-602), 52°12'24.8"N 15°25'42.0"E (K603-a), 52°12'13.6"N 15°25'44.4"E (K603-b)

 

 

 

Niestety, Ołobok to ostatnia odwiedzona przez nas miejscowość w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Ograniczał nas czas, który sprowadził się do niepełnych dwóch dni. Zapewne wiele zostało jeszcze do odwiedzenia, czego nie omieszkamy uczynić świadomi (po czasie) błędów poczynionych podczas naszego rajdu. Tak czy owak, Ołobok jest na nasze pożegnanie swoistą wisieńką na torcie, bowiem w jednej miejscowości mamy trzy mosty forteczne, oraz wyjątkowo ciekawy zabunkrowany jaz zwany "Wodnym Zamkiem"...

 

 Most rolkowy K-602 w Ołoboku, na rzece Ołobok, oraz "Wodny Zamek", czyli bunkier ukrywający jaz pozwalający na spiętrzanie wody

 olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Po wybudowaniu w latach 30-tych XX wieku, obiekt był zamaskowany i przypominał zwyczajną stodołę (podobnie jak schron bojowy w Boryszynie), źródło fotografii : www.gazetalubuska.pl

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

Mapa Google i zaznaczone na czerwono trzy obiekty  w Ołoboku na rzece Ołobok : od północy, Śluza 602 wraz z mostem K-602, dalej w kierunku południowym most K-603b (koloru zielonego) i K-603a (koloru czerwonego)

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Kluczowym obiektem w przypadku konieczności stworzenia obszaru zalewowego w rejonie Ołoboku stawała się zbudowana w 1935 roku na północ od miejscowości tama spustowa 602.  Głównym zbiornikiem wodnym było jezioro Niesłysz, a  uzupełnieniem stawy koło Ciborza.  Tama jest jednym z niewielu obiektów w całym MRU o klasie odporności A, czyli ścianach o grubości 3,5 m. Jaki był jej sposób działania? Poprzez otwarcie przepływu wody na tamie 602 obniżano poziom wody w jeziorze Niesłysz o 1,5 - 2 m, co pozwalało na uzyskanie dużej ilości wody w krótkim czasie. Uzyskanie zamierzonego efektu, czyli stworzenie obszarów zalewowych, poprzez zamykanie przepływu w kolejnych jazach aż po samą Odrę, miało trwać zaledwie 48 godzin. Przy samej tamie znajduje się most rolkowy K602 (niebieski) wraz z charakterystycznym dla tego typu konstrukcji szlabanem, o czym w dalszej części..

.

Ochronę dla obiektów 602  (mostu i jazu) stanowił położony nieopodal panzerwerk Pz. W. 657. Jest to obiekt jednokondygnacyjny, zbudowany w 1935 r., o powierzchni 150 m2 o klasie odporności B, czyli z grubością ścian 1,5 m, wyposażony pierwotnie w półkopułę trzystrzelnicową 2P7 dla jednego karabinu maszynowego MG34 oraz sześciostrzelnicową kopułę 20P7 o stalowych ścianach grubości 35 cm i masie całkowitej sięgającej 75 t, dla dwóch MG34. Niestety tego obiektu nie odwiedziliśmy.

 

 

 

 

 Widok na most K602 i bunkier kryjący jaz 602 od strony Ołoboku w kierunku na Borów i Wilkowo, zapora (szlaban) znajduje się po drugiej stronie mostu

olobok mosty sluza (1)

 

 Po lewej za barierką widać wejście do schronu

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 Słup zapory z widoczną sprężyną (obudowa zniszczona)

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 Ramię zapory drogowej przy moście K602

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 Zapora

olobok mosty sluza (1)

 

 

Elementy zapory - blokada zwalniająca ramię do zamknięcia

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Charakterystyczne otwory w ścianach bunkra skrywały niegdyś drewniane klocki do których przybite były deski maskujące obiekt

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Widok pomiędzy mostem a bunkrem jazu

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 Wejście do wnętrza wymaga nieco uwagi ze względu na brak desek w prowadzącym do niego pomoście

 olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Widok wnętrza z drzwi do bunkra. Nieco zalane, ale położone grube gałęzie pozwoliły przejść dale suchą stopą. Na przeciwległej ścianie okienko strzelnicze wartowni

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Widok w kierunku wejścia od ściany z okienkiem strzelniczym wartowni

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Kolejny korytarz odchodzący od wejściowego, po prawej wejście do wartowni i okienko strzelnicze

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Wejście na "dach" bunkra

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

Widok na wejście przez okienko strzelnicze komory wartowniczej

olobok mosty sluza (1)

 

Widoczne otwory w ktróre opuszczało się zapory

olobok mosty sluza (1)

 

 


olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Jeden z otworów

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

Wnętrze bunkra jazu, zapory w elementach

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

zapory w elementach we wnętrzu bunkra

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

Widok przez otwór na przepływającą rzekę

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 W bunkrze jest kompletnie ciemno, dlatego konieczne jest posiadanie oświetlenia

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 Po wyjściu postanowiliśmy przejść dookoła bunkra wątłym pomostem

 olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 

 Rzeka Ołobok, widok w kierunku Jeziora Niesłysz

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 Jesteśmy na wschodnim brzegu rzeki, tutaj widzimy po lewej stronie ramię szlabanu i po prawej słup z zapadką

olobok mosty sluza (1)

 Most K-602 chował się do "kieszeni" po przeciwnym brzegu rzeki

olobok mosty sluza (1)

 Maszynownia i "kieszeń" mostu K-602

olobok mosty sluza (1)

 Most K602 ( w tle bryła bunkra jazu 602, tzw. wodny zamek)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 Maszynownia mostu K602

olobok mosty sluza (1)

 

 

Udając się dalej w kierunku południowym (patrz mapa Google powyżej), dotrzemy do dwóch kolejnych mostów rolkowych - K603b oraz K603a. Oba  posiadają podobny lecz odwrócony układ elementów (lustrzane odbicie). Przed nimi od strony wschodniej również znajdują się szlabany. W pomieszczeniach obejrzeć można częściowo zachowane mechanizmy, natomiast pod mostem K603a. Zwiedzanie maszynowni mostów jest możliwe wyłącznie w wodołazach...

 

 

 

 

Przesuwny most forteczny K603a


 

 

 Most Kipprollbrücke K603a umiejscowiony jest na drodze do Rokitnicy na końcu Ołoboku. Poznać go można po czerwonym kolorze barierek.

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Uszkodzona obudowa zapory pozwala obejrzeć sprężynę, która wystrzeliwuje po zwilnieniu ramię

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Wejście do maszynowni mostu - jak widać wnętrze jest zalane

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Schody prowadzące do maszynowni mostu

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Wnętrze "kieszeni" do któej chował się most. Widać ceglany filar uniemożliwiający wsuwanie mostu

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Zamek bezpiecznika zwalniającego ramię zapory

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Po zamknięciu ramię zatrzaskiwało się w słupie po drugiej stronie drogi, do jego zwolnienia trzeba było dysponować trójkątnym, sporych rozmiarów kluczem

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

Sprężyna

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Przesuwny most forteczny K603b


 

 

 

 

 

Widok na most w kierunku wschodnim

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Widok na most w kierunku zachodnim

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

Widok na sąsiadujący most K602, oraz bunkier jazu spiętrzającego wodę

olobok mosty sluza (1)

 Wejście do maszynowni, mimo, że otwarte także zalane

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

 olobok mosty sluza (1)

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 Tu też dało się spiętrzać wodę

olobok mosty sluza (1)

 

 Jeśli nie da się do maszynowni zajrzeć od wejścia, dlatego zaglądamy z innej strony

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 Oto co zastaliśmy w środku

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

Tutaj także wybudowano ceglany filar, który zapobiega możliwości schowania mostu

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 

 

olobok mosty sluza (1)

 

 Zapora mostu K603b

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 Nie byliśmy jedynymi zwiedzającymi, zresztą grupa ta wciąż przecinała nasze szlaki (a my ich)

olobok mosty sluza (1)

 

 Rzeka Ołobok przy moście K603b

olobok mosty sluza (1)

 

 Udało się włożyć rękę z aparatem do wnętrza

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 Zejście i drzwi do maszynowni mostu

olobok mosty sluza (1)

 Ze względu na obniżanie wagi przęśła mostu chowającego się pod jezdnię, jego nawierzchnia pokryta jest drewnem

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 

 

 Bariera części stałej i ruchomej mostu

olobok mosty sluza (1)

 

 Zapora mostu K603b

olobok mosty sluza (1)

 

 Słup blokady otwartej zapory - to tutaj kluczem należało odbezpieczyć zamek, następnie ręcznie, dźwignią zwolnić ramię, które za sprawą naciągniętej sprężyny zamykało się w zamku po drugiej stronie jezdni

olobok mosty sluza (1)

 

 Zapora mostu K603b

olobok mosty sluza (1)

 Słup blokady zapory mostu K603b

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

olobok mosty sluza (1)

 

olobok mosty sluza (1)

 Ciąg Dalszy Nastąpi w nieokreślonej przyszłości...

 

 

 


 Podróżowali i fotografowali : Christophorus & Matthias, przygotował : Matthias