Dzisiejszym wpisem kontynuujemy krótki cykl podróżniczy po województwie warmińsko-mazurskim. W ramach rejsu jachtem motorowym zwiedziliśmy: niewielkie miasteczko Miłomłyn, fragment Kanału Ebląskiego wraz z najważniejszym zabytkiem techniki w województwie - pięcioma pochylniami Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny, miasto Elbląg, oraz fragment Pętli Żuławskiej z rzeką Elbląg, Kanałem Jagiellońskim i Nogatem, którym dotarliśmy do Malborka. W planach rejsu było dotarcie również do Fromborka drogą wodną Zalewu Wiślanego. Plany te zdetronizowała wietrzna pogoda, dlatego sam Frombork zdobyliśmy drogą lądową :) Na wymienione zadania potrzeba nam było 4 wolnych dni (3 noce na jachcie). Dziś opisujemy dzień drugi..
Pierwszy etap rejsu Kanał Elbląski, odcinek Miłomłyn - Jezioro Drużno - Elbląg zobacz (TUTAJ)
Nasz jacht Calipso 750 (Wolne od Szefa) zacumowany w centrum Elbląga w przystani miejskiej przy Bulwarze Zygmunta Augusta pomiędzy dwoma mostami zwodzonymi: Dolnym (zwanym także Wysokim) i Górnym (zwanym także Niskim). Tu spędziliśmy pierwszy nocleg i stąd wyruszymy za chwilę w rejs do Malborka
Mapa - Pętla Żuławska. Drugiego dnia pokonaliśmy odcinek Pętli Żuławskiej Elbląg - Malbork, zaliczając fragment rzeki Elbląg, Kanał Jagielloński, oraz fragment rzeki Nogat z dwiema z czterech na tej rzece śluz: Michałowo i Rakowiec
(źródło mapy w opracowaniu Piotra Saleckiego: http://www.petlazulawska.com)
Elbląg
Elbląg to duże miasto z niemal 120 tysięczną ilością mieszkańców, którego zrekonstruowane stare miasto stanowi ogromną niespodziankę... Poświęciliśmy miastu, a raczej jego centrum osobny wpis (zobacz TUTAJ).
Noc spędziliśmy w centrum miasta, przy nabrzeżu jachtowym przy Bulwarze Zygmunta Augusta, w sąsiedztwie katedry p.w. św. Mikołaja i uliczek zrekonstruowanego starego miasta. Nabrzeże znajduje się pomiędzy dwoma zwodzonymi mostami gdzie wpłynąć lub wypłynąć można wyłącznie w godzinach nieparzystych od 7.00 - 21.00. Okolica obfita jest w różnorakie kawiarnie, restauracje i puby, dlatego kolację i resztę wieczoru spędziliśmy w bardzo przyzwoitych warunkach. Wieczorek odbyliśmy spacer ulicami miasta, ale przed wypłynięciem zwiedziliśmy miasto w świetle dziennym. Zaplanowaliśmy wyjście z Elbląga o godz. 11.00 i tak zrobiliśmy...
Informator Turystyki Wodnej przy Bulwarze Zygmunta Augusta z opisem czterech dostępnych w Elblągu przystani.
Most Wysoki którym wpłynęliśmy dnia poprzedniego i przy nim spędziliśmy noc. Po prawej budynek ze świetnym pubem
Most Niski. Kilka minut przed 11.00, oczekujemy na otwarcie mostu, Mosty otwierane są od 7.00 - 21.00 w godzinach nieparzystych
Most Wysoki (most pieszy) zostawiamy tymczasem za sobą
Spojrzenie na Bulwar Zygmunta Augusta
Spojrzenie na Bulwar Zygmunta Augusta
Most Niski jest otwierany
Zielone światło - ruszamy do Malborka
Zwodzony most - Elbląg
Zwodzony most - Elbląg
Zwodzony most - Elbląg
Nieużywany terminal pasażerski w Elblągu. Stąd Biała Flota zabierała turystów na wycieczki Kanałem Elbląskim przez pięć pochylni. Teraz owe statki stacjonują przed mostami, dzięki czemu mogą wypływać o każdej godzinie bez względu na godziny otwarcia mostów. W tle dawny kościół podominikański Najświętszej Marii Panny z XIII–XVI wieku, obecnie Galeria „El”. Opuszczamy miasto tuż przed wizytą Premiera, członków Rządu RP i władz partyjnych PIS, stąd duża ilość służb mundurowych...
Widoki z rzeki Elbląg - Wyspa Spichrzów i tamtejsze przystanie
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - komisariat policji rzecznej
Widoki z rzeki Elbląg - stocznia w Elblągu
Widoki z rzeki Elbląg - stocznia w Elblągu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na lewym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na lewym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przegląd jachtu zawieszonego na pasach
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - zwykły dzień przy rzece
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na lewym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - na lewym brzegu mały domek
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przed nami most na trasie Unii Europejskiej
Widoki z rzeki Elbląg - most na trasie Unii Europejskiej
Widoki z rzeki Elbląg - most na trasie Unii Europejskiej
Widoki z rzeki Elbląg - most na trasie Unii Europejskiej
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - most na trasie Unii Europejskiej
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - na lewym brzegu Jachtklub Elbląg, tutaj zdamy wyczarterowany jacht
Widoki z rzeki Elbląg - na lewym brzegu Jachtklub Elbląg, tutaj zdamy wyczarterowany jacht
Widoki z rzeki Elbląg - na lewym brzegu Jachtklub Elbląg, tutaj zdamy wyczarterowany jacht
Widoki z rzeki Elbląg - na lewym brzegu Jachtklub Elbląg, tutaj zdamy wyczarterowany jacht - budynek bosmanatu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
Widoki z rzeki Elbląg - przedsiębiorstwa ulokowane przy rzece na prawym brzegu
2,3 km - Przed nami rozwidlenie, w prawo rzeka Elbląg w kierunku Zalewu Wiślanego, w lewo Kanał Jagielloński o długości 5,7 km łączący rzekę Elbląg z Nogatem
Kanał Jagielloński
Trochę wiedzy wikipedycznej. Kanał Jagielloński, dawniej Kanał Krafulski (niem. Kraffohlkanal) to kanał żeglugowy łączący rzekę Elbląg z Nogatem, wybudowany w roku 1483, o długości 5,7 kilometra. Kanał jest najkrótszą wodną drogą śródlądową łączącą Elbląg (poprzez Nogat, Szkarpawę, śluzy Gdańską Głowę i Przegalinę) z Gdańskiem.
Ze względu na niekorzystne parametry drogi wodnej na Nogacie (m.in. zbudowany w 2006 roku niski most drogowy w miejscowości Kępki, uniemożliwiający przepływanie jednostek o wysokości powyżej 4 metrów przy średnim stanie rzeki), Kanał Jagielloński utracił wcześniejsze znaczenie transportowe.
W 1483, Nogat wpływający bezpośrednio do rzeki Elbląg i zamulający elbląski port skierowano w miejscowości Wierciny na północ, wprost do Zalewu Wiślanego. Ponieważ utracono w ten sposób również najkrótsze połączenie wodne z Wisłą, w 1494–1495 wybudowano Kanał Krafulski, łączący Nogat z portem w Elblągu; od tej pory możliwe się stało przeciąganie jednostek wodnych przez ludzi i zwierzęta pociągowe. Łukowaty kształt kanału i jego ujście do rzeki pod dużym kątem wynikają z poprowadzenia go wzdłuż jednego z ówczesnych ujść rzeki Elbląg. Obecnie pod mostem w miejscowości Bielnik Drugi znajdują się oryginalne otwarte i zablokowane kotwami wrota przeciwpowodziowe, będące pozostałością po zbudowanej na przełomie lat 1897/1898 śluzie, jednej z dwu istniejących w tym miejscu (oddzielnie dla małych i dużych jednostek).
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 2002 r. ws. klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych kanał ten ma klasę żeglowną II.
Kanał Jagielloński widok w stronę Nogatu
Kanał Jagielloński - widok w stronę Elbląga
Kanał Jagielloński - jedyna mijana jednostka
Kanał Jagielloński - cisza, spokój, relaks...
8 km - Kanał Jagielloński - wspomniany most z wrotami przeciwpowodziowymi, tutaj jest koniec kanału i wpłyniemy na Nogat
Most w Kępie Rybackiej
Wrota mostu w Kępie Rybackiej
Most W Kępie Rybackiej - koniec Kanału Jagiellońskiego
Nogat - mijamy sie z jednostką płynącą w kierunku Szkarpawy lub Zalewu Wiślanego. w tle most za którym jest Kanał Jagielloński
Nogat
Nogat
Niespełna kilometr od wejścia na Nogat z Kanału Jagiellońskiego mijamy most drogowy pomiędzy miejscowościami Kępki i Bielnik Drugi
Most drogowy w miejscowości Kępki
Most drogowy w miejscowości Kępki
Most drogowy w miejscowości Kępki
Most drogowy w miejscowości Kępki
Nogat, zostawiamy za sobą most drogowy w miejscowości Kępki
Nad Nogatem
Nogat
Nogat
14,4 km - most na Nogacie w miejscowości Jazowa
14,4 km - most na Nogacie w miejscowości Jazowa
14,4 km - most na Nogacie w miejscowości Jazowa
15,2 km - most trasa S7 między Elblągiem a Nowym Dworem Gdańskim
15,2 km - most trasa S7 między Elblągiem a Nowym Dworem Gdańskim
15,2 km - most trasa S7 między Elblągiem a Nowym Dworem Gdańskim
15,2 km - most trasa S7 między Elblągiem a Nowym Dworem Gdańskim
15,2 km - most trasa S7 między Elblągiem a Nowym Dworem Gdańskim
Nogat
Trochę deszczu na Nogacie, można schować się pod dach lub zejść pod pokład
Trochę deszczu na Nogacie
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
Śluza Michałowo
Stopień wodny Michałowo położony w km 38.600 Nogatu na granicy województw pomorskiego i warmińsko - mazurskiego (granica biegnie jazem). Zadaniem stopnia jest umożliwienie żeglugi rzeką Nogat (od rz. Wisły do Zalewu Wiślanego) oraz przepuszczenie wód ze zlewni własnej Nogatu. Stopień został wybudowany w latach 1912 - 1915r w ramach szerszego programu inwestycyjnego
przystosowania rzeki Nogat dla potrzeb żeglugi tzw. kanalizacji Nogatu (patrz Biała Góra). Rzekę Nogat skanalizowano przyjmując, że szlak winien umożliwiać ruch statków o nośności 400 ton, długości 55m, szerokości 8m i zanurzeniu 1.6 m. W celu spełnienia tych warunków zbudowano na Nogacie trzy analogiczne stopnie wodne: Michałowo, Rakowiec i Szonowo. Stopień Michałowo
jest reprezentatywny i charakterystyczny dla wielu obiektów z przełomu XIX/XX w., znajdując wiele analogii czy to na Odrze, czy Kanale Bydgoskim. Do czasów współczesnych zachował oryginalną konstrukcję i zasady działania. Stopień Michałowo składa się z następujących obiektów: zapora ziemna, śluza komorowa, jaz z przepławką dla ryb, elektrownia wodna. Śluza została poddana remontowi kapitalnemu w latach 1993-94, zaś jaz w latach 1995-96. Najnowszym elementem stopnia jest elektrownia wodna, oddana do eksploatacji w 2011r.
ZAPORA
Konstrukcja zapory: zapora ziemna. Podstawowe parametry techniczne zapory: długość 126 m, szerokość korony 5 m, rzędna korony 3.25 - 3.70 m, nachylenie skarpy odwodnej 1:3, nachylenie skarpy odpowietrznej 1:2,5
JAZ
Jaz Michałowo usytuowany jest w korpusie zapory ziemnej, biegnącej w poprzek Nogatu. Jego zadaniem jest utrzymywanie poziomu stanowiska górnego zgodnie z obowiązującym pozwoleniem wodnoprawnym. Jaz posiada konstrukcja betonową. o dwóch światłach. Każde z dwóch świateł jazu posiada podwójne stalowe zasuwy. Zasuwa górna podnoszona jest przez drabinki - wciągarkę, zaś dolna podnoszona jest na linie stalowej nawijanej na bęben. Każda z zasuw dodatkowo zabezpieczona jest łańcuchem. Przepławka dla ryb znajduje się po prawej stronie jazu, stanowiąc z jego przyczółkiem wspólną. konstrukcję betonową.. Przepławka jest przykryta kratą stalową uniemożliwiającą. dostęp do przepławki. Charakterystyczne poziomy wody na górnym stanowisku stopnia: minimalny poziom piętrzenia 1.87 m Kr (195 cm), maksymalny poziom piętrzenia 2.04 m Kr (212cm)
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
21,3 km - śluza Michałowo
Nogat
Jaz Michałowo
Śluza Michałowo
Śluza i jaz Michałowo
Krajobraz nad Nogatem
Nogat
Nogat
Stanowisko wędkarskie
Mijanka z podobnym do naszego jachtem
Mijanka z podobnym do naszego jachtem
Nogat tuż przed śluzą Rakowiec w lewo śluza, w prawo jaz i elektrownia wodna
Elektrownia na Nogacie przy stopniu wodnym Rakowiec
Śluza Rakowiec
Stopień wodny Rakowiec położony jest w 23+950 kilometrze rzeki Nogat (w mieście Malbork, woj. pomorskie). Zadaniem stopnia jest umożliwienie żeglugi rzeką Nogat (od rz. Wisły do Zalewu Wiślanego) oraz przepuszczenie wód ze zlewni własnej Nogatu.
Stopień został wybudowany w latach 1914 - 1916r w ramach szerszego programu inwestycyjnego przystosowania rzeki Nogat dla potrzeb żeglugi tzw. kanalizacji Nogatu (patrz Biała Góra). W latach trzydziestych XXw na stopniu dobudowano elektrownię wodną. Rzekę Nogat skanalizowano przyjmując, że szlak winien umożliwiać ruch statków o nośności 400 ton, długości 55m, szerokości 8m i zanurzeniu 1.6m. W celu spełnienia tych warunków zbudowano na Nogacie trzy analogiczne stopnie wodne: Michałowo, Rakowiec i Szonowo. Stopień Rakowiec jest reprezentatywny i charakterystyczny dla wielu obiektów z przełomu XIX/XX w., znajdując wiele analogii czy to na Odrze, czy Kanale Bydgoskim. Do czasów współczesnych zachował oryginalną konstrukcję i zasady działania.
Śluza została poddana remontowi kapitalnemu w latach 1993 i 2006r.
Stopień Rakowiec składa się z następujących obiektów: zapora ziemna, śluza komorowa, jaz z przepławką dla ryb, elektrownia wodna o mocy 0.9 MW (w administracji Energi Wytwarzanie)
ZAPORA
Konstrukcja zapory: zapora ziemna. Podstawowe parametry techniczne zapory: długość 160 m, szerokość korony 5,5 m, rzędna korony 6.02 – 6.06 m n.p.m. Kr, nachylenie skarpy odwodnej 1:3, nachylenie skarpy odpowietrznej 1:2,5
36 km - śluza Rakowiec, po powiadomieniu telefonicznym obsługi śluzy oczekujemy na opróżnienie zbiornika
36 km - śluza Rakowiec, podczas oczekiwania należy trzymać się w pewnej odległości od śluzy
36 km - śluza Rakowiec, wrota otwierają się, obsługa za chwilę da pozwolenie na wpłynięcie
36 km - śluza Rakowiec, wpływamy
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec, telefon do obsługi śluzy: 515 549 552
36 km - śluza Rakowiec, nasza jednostka jest na tyle mała, że wystarczy otwarcie jednego skrzydła, to na naszą korzyść, bo otwieranie i zamykanie tych wrót odbywa się ręcznie
36 km - śluza Rakowiec, mokry ślad na ścianie śluzy zdradza jaka jest różnica poziomów wody
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec, obsługa korzystając z korby zamyka ręcznie potężne wrota
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec, wrota niemal zamknięte, dobrze mieć drobne pieniądze, za przeprawę płaci się gotówką do ręki obsługi i raczej nie ma możliwości rozmieniania banknotów
36 km - śluza Rakowiec, wrota pozamykane, śluza nabiera wody
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec, poziom wyrównany, pan znowu kręcąc ręcznie korbą otwiera wrota
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec
36 km - śluza Rakowiec
Elektrownia wodna Rakowiec o mocy 0,9 MW
Już praktycznie jesteśmy w Malborku
Żegnamy tymczasem śluzę Rakowiec, jutro będziemy tędy wracać
Przemysłowa, północna część Malborka
Rzeczny Port Handlowy w Malborku
Zmienna pogoda nad Nogatem - "czasem słońce, czasem deszcz"
39 km - Przystań Jachtowa w Malborku przy Parku Północnym i Centrum Aktywnego Wypoczynku
39 km - Przystań Jachtowa w Malborku
39 km - Przystań Jachtowa w Malborku - wrócimy tu na noc po zwiedzeniu części miasta i kolacji
40 km - most kolejowy relacji Malbork - Tczew
40 km - most kolejowy relacji Malbork - Tczew
Zamek Krzyżacki w Malborku widziany z Nogatu
Zamek Krzyżacki w Malborku i Most Imienia Świętego Wojciecha
Zamek w Malborku (niem. Ordensburg Marienburg) leży na prawym brzegu Nogatu, wzniesiony w kilku etapach od 1280 do poł. XV w. przez zakon krzyżacki. Początkowo konwentualna siedziba komtura, od 1309 po przeniesieniu przez Siegfrieda von Feuchtwangena stolicy zakonu do Malborka, siedziba wielkich mistrzów zakonu krzyżackiego i władz Prus Zakonnych do 1457, w latach 1457–1772 rezydencja królów Polski, od 1466 siedziba władz Prus Królewskich, od 1568 siedziba Komisji Morskiej, w 1772 zajęty przez administrację Królestwa Prus i zdewastowany w latach 1773–1804[4]; rekonstruowany w latach 1817–1842 i 1882–1944, zniszczony w 1945, ponownie rekonstruowany od 1947; w 1949 wpisany do rejestru zabytków, w 1994 uznany za pomnik historii, w 1997 wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO; od 1961 siedziba Muzeum Zamkowego w Malborku.
W 1286 na południe od zamku lokowano Malbork (Stare Miasto), którego mury miejskie sprzężono z murem obronnym zamku w jednolity system obronny. W 1388 na wschód od zamku założono Nowe Miasto. W latach 1626–1635 miasto i zamek otoczono wałem fortecznym o narysie bastionowym, zaś przyczółek mostowy na lewym brzegu Nogatu osłonięto dziełem rogowym[6].
Zespół zamkowy w Malborku obejmuje:
Zamek Wysoki, czworoboczny, z dziedzińcem otoczonym krużgankiem, kościołem Najświętszej Maryi Panny z kaplicą grobową św. Anny, gdaniskiem, wieżami Kleszą i Wróblą. Zamek Średni, wzniesiony w miejscu byłego przedzamcza, trójboczny, z rozległym dziedzińcem otwartym ku Zamkowi Wysokiemu (oddzielonym od niego murem i fosą), z kaplicą św. Bartłomieja, Wielką Komturią, Infirmerią, Wielkim Refektarzem, Pałacem Wielkich Mistrzów, Refektarzem Letnim, Refektarzem Zimowym, wieżą Kurzą Nogą
Zamek Niski (Przedzamcze), z Karwanem, kaplicą św. Wawrzyńca oraz szeregiem zabudowań gospodarczych. Zamek w Malborku jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie Środkowej. Za pl.wikipedia.org
41 km - Zamek w Malborku i tamtejsza przystań
Zamek w Malborku widziany z Nogatu
Malbork widziany z Nogatu
Zamek w Malborku widziany z Nogatu
Malbork, Stare MIasto, budynki wzdłuż Bulwaru Imienia Macieja Kilarskiego i mosty i. Rotmistrza Witolda Pileckiego
Malbork, Stare Miasto, Kościół Rzymskokatolicki pw. św. Jana Chrzciciela
Zamek w Malborku widziany z Nogatu
Przystań jachtowa przy Nabrzeżu Zamkowym w Malborku
Przystań Pasażerska "Nabrzeże Zamkowe"
Przystań Pasażerska "Nabrzeże Zamkowe" usytułowana jest przy Warowni Krzyżackiej, posiada nabrzeże cumownicze o długości 17 metrów i jest przystosowane do obsługi osób niepełnosprawny.
Z przystani w sezonie letnim odbywają się rejsy spacerowe po rzece Nogat.
Przystań jachtowa i nasz jacht przy Zamku w Malborku, widziane z drewnianego mostu pieszego Świętego Wojciecha. Relacja ze zwiedzania zamku i fragmentu Malborka znajdziesz w osobnym wpisie
Malbork
Malbork
Opuszczamy dziś centrum Malborka i majestatyczny zamek. Jutro rano wracamy na zwiedzanie
Przystań Jachtowa Malbork - Marina Park Północny. Wróciliśmy tutaj spędzić noc
Przystań Żeglarska "Park Północny" w Malborku
Przystań żeglarska na rzece Nogat powstała w ramach regionalnego projektu „Pętla Żuławska”. Znajduje się ona 200 metrów za mostem kolejowym płynąc w górę rzeki.
Przy kejach znajdujących się na przeciwko sanitariatów głębokość wynosi: na zewnątrz około 2 metry, wewnątrz około 1 metra. Zewnętrzna keja po lewej stronie bosmanki znajduje się na głębokości 1,5 metra, wewnątrz około 0,5 metra.
Zachód słońca widziany z Przystani Jachtowej Malbork
Efekty zachodzącego słońca i pochmurnego, deszczowego nieba
Przystań Jachtowa Malbork - Marina Park Północny
Zachód słońca widziany z Przystani Jachtowej Malbork
Wieczorny relaks nad Nogatem z takimi widokami
Wieczorny relaks nad Nogatem z takimi widokami
Jak wpomniałem na początku, dalsza podróż miała odbyć się nieco inaczej, planowaliśmy w drodze powrotnej pominąć Kanał Jagielloński i popłynąć na Zalew Wiślany. Zbyt silny wiatr na Zalewie Wiślanym zniweczył te plany, dlatego wróciliśmy do Elbląga tą samą trasą...
Przygotował : Matthias