Drukuj
Kategoria: Europa
Odsłony: 5046
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Podczas pobytu wakacyjnego w Sudetach, postanowiliśmy odwiedzić poza "obowiązkowym" punktem, jakim jest Nachod, inne, wybrane wcześniej miasto przygraniczne w Czechach. Padło na Nowe Miasto nad Metują. Nové Město nad Metují z niemieckiego Neustadt an der Mettau, to miasto w kraju hradeckim, nad rzeką Metują, jak wskazuje sama nazwa. Przez miasto przebiega linia kolejowa Meziměsti - Choceň i droga krajowa nr 14.

Nowe Miasto nad Metują założył Jan Černčický z Kácova 10 sierpnia 1501 roku. Miasto zostało zbudowane na skale otoczonej z trzech stron rzeką Metują. Otrzymało ono przywilej targowy, prawo pobierania ceł oraz prawo warzenia piwa. W 1526 roku drewniane miasto zostało zniszczone przez pożar. Rok później Jan Černčický sprzedał je Wojciechowi z Pernštejna, który nakazał przebudowę miasta w stylu renesansowym. W 1548 roku właścicielem miasta zostali Štubenbergowie. Po nich właścicielami Nowego Miasta nad Metują byli: Albrecht von Wallenstein, Trčkowie z Lipy, szkocki ród Leslie i inni.

 

Widok z lotu ptaka na stara część miasta na skale i zamek.


 

Zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji.



 


Klasztor


droga do starego miasta na skale




Klasztor








nowy ratusz






Nepomucen


Dama na skale










w dole elektrownia wodna






baszta


widok na miasto ze skały


pręgierz


stare mury miejskie


zachowane w całości




oryginalna zabudowa




stare wąskie uliczki


Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.


Zamek z XVI w., wielokrotnie przebudowywany.


















Trochę widoków z zamkowej wieży.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.








Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.


Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.


przed zamkiem


Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.




Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.




Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.








Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.








Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.




Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.


Ogrody zamkowe w stylu renesansu włoskiego z tarasami i drewnianym mostem.









 

 

W zamku znajduje się ekspozycja czechosłowackiej marki pojazdów mechanicznych o bardzo prostej konstrukcji produkowanych w latach 1945-1973 z części i podzespołów motocykli marki DKW i Jawa o nazwie VELOREX. Nadwozie pojazdu wykonane było z rur stalowych obciągniętych początkowo płótnem, a późniejszych modelach - sztuczną skórą. Pierwotnie pojazdy były wytwarzane pod nazwą OSKAR przez prywatny warsztat braci Franciszka i Mojmira Stránských, od 1950 roku znacjonalizowany i włączony do państwowej organizacji VELO Hradec Králové, która w 1953 roku została przekształcona w przedsiębiorstwo produkcji pojazdów inwalidzkich Velorex. Według czechosłowackich planów gospodarczych głównym użytkownikiem samochodów marki Velorex mieli być inwalidzi, którzy otrzymywali je z przydziału na podstawie wcześniejszej wnikliwej weryfikacji lekarskiej oraz z tytułu członkostwa w organizacjach osób niepełnosprawnych. W praktyce jednak wielokrotnie dochodziło do nadużyć i pewna cześć pojazdów została sprzedana także osobom, które w żadnym stopniu nie kwalifikowały się do otrzymania pojazdu inwalidzkiego.



























W domu tym mieściły się kramy mięsne i szkoła, następnie Urząd Miejski, obecnie jest to Dom Towarzystw i siedziba dyrektora Muzeum Miejskiego. Topografia tego obszaru, kiedy powstawało miasto, jest niejasna. Przed wybuchem pożaru stał tutaj szereg czterech - sześciu domów i prawdopodobnie w jednym z nich była szkoła.


Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.

 

Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.

Znajduje się na nim kolumna maryjna z 1696 roku oraz pomnik Trójcy Świętej z 1767.





 

Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.

Znajduje się na nim kolumna maryjna z 1696 roku oraz pomnik Trójcy Świętej z 1767.





 

Rynek otoczony renesansowymi domami z arkadowymi podcieniami.

Znajduje się na nim kolumna maryjna z 1696 roku oraz pomnik Trójcy Świętej z 1767.





 

Skała na której zbudowano miasto
























 

Kościół Świętej Trójcy z 1519 roku. We wnętrzu barokowe organy, ołtarz i freski.

 

Kościół Świętej Trójcy z 1519 roku. We wnętrzu barokowe organy, ołtarz i freski.

 

Kościół Świętej Trójcy z 1519 roku. We wnętrzu barokowe organy, ołtarz i freski.

 

Studnia w centrum rynku

 

Pokrywa studni

Warto wrzucić tam koronę, by wrócić jeszcze kiedyś w to piękne miejsce...

 

 


 

Przygotował : Matthias